En grek på vårdcentralen..

klockan 23.01 fick jag äntligen ro till att skriva. Lilla Julia fick feber igen, så det fick bli ett besök på vårdcentralen i 3 timmar. Men det var faktiskt en rätt trevlig vistelse. Hade bilbarnstolen i ena handen,  skötväskan runt axeln och Julia i famnen. Helt plötsligt kommer en okänd äldre man fram och tar bil-stolen och min väska och ställer ner dem vid en ledig plats. Jag tackar flera gånger för det är så ovanligt att man får hjälp av okända. Efter att vi har satt oss så börjar han gulla han med Julia. Han tar upp henna och kramar och busar med henne hela tiden och är helt överförtjust, Julia tjuter av skratt. Mannen ville göra sin son sällskap på vårdcentralen så det var därför han var där. Greken berättade att han har sju barnbarn, och spenderar all sin lediga tid men dem. Han berättar att han och hans kära fru har en lägenhet i centrala Köpenhamn och en lägenhet i Grekland, och då passar jag på att berätta att Julias gudmor är halvgrek och skulle egentligen hetat Athina hehe. Då blev han ännu mer förtjust i min kära dotter. Vi pratar lite politik och jag frågar honom om Greklands ekonomi då svarar han med sin svensk/danska/grekiska brytning- "Grekland inge problam, grek menske gömma penga i madrass" då brister jag ut i skratt.  Sen kommer hans son tillbaka och greken pussar Julia på kinden och mig på handen säger hejdå och lämnar vårdcentralen. Vilken söndag alltså.

Julia har influensan igen men är pigg som en mört. Efter besöket tog vi taxi hem och väntade in mamma, pappa och pappas kompis. Då känner jag hur trött jag blir och helt varm i kroppen. Är det min tur nu? Iallafall så drar vi alla till Mando och käkar, jag unnar mig ett glas rödvin. Mysigt att äta på Mando och alltid trevligt att umgås med päronen, jag kan rekomendera det stället för er som gillar plankstek.

 När vi kommer hem somnar jag och skrutt i sängen en stund, det behövdes kan jag säga.

Kvällen har inte varit helt lätt, Julias förbannade feber steg igen och hon blev gnällig som fan. Inget passade. Hon kastade nappen, drog mig i håret, slog mig med en leksak och rev sig själv i ansiktet. Så höll hon på i över två timmar. Till så somande hon i mitt knä, helt svettig var hon stackarn, jag med för den delen. Detta är första natten jag ska låta Julia sova i vaggan när jag är själv med henne. När min mamma sover över så sover hon i vaggan och vi vuxna i sängen heheh men nu ska jag sova själv i sängen förhoppningsvis.

Imorgon ska Julia få sin älskade, hemmalagade spagetti och köttfärssås. Alltså hon dyker ner i tallriken så mycket älskar hon den. Jag gör så här

Bryner lite blandfärs med lök, sen häller jag över det i en kastrull med vatten som täcker köttet. Jag skalar en morot och en liten bit palsternacka. Sen kokar jag allt tillsammans i kastrullen. Jag tillsätter vitpeppar, oregano, 1 lagerblad, ekologiska krossade tomater och tomstpuré. Jag andvänder fullkornspasta för att jag äter det själv och har ingen annan hemma.

Efter att allt kokat och klart, andvänder jag min stavmixer och mosar allt tillsammans. Jag tillsätter rapsolja för att få extra fett som bebisar behöver när man lagar maten själv. Så var det klart..skitgott är det. Imorgon ska jag mosa katrinplommon. Jag köper katrinplommon som jag låter ligga i vatten över natten, sen tar jag upp dem och mosar. Julia älskar katrinplommon och det är bra mot hårda magar. Ibland kan man mosa lite päron med katrinplommonen också för att få lite variation. Jag brukar äta det själv med gröt istället för sylt.

Nej nu måste jag sova..jag är verkligen trött. Oj kom på att jag glömt duscha idag..så är det att vara singel-mamma..och om jag fortsätter att glömma duschen kommer jag att få vara det länge länge till....

Godnatt..

p.s jag måste åka t





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0