Polsk? jag?! nää jag är ju född i Sverige..

Igår åkte jag och Herr Engman till Möllan för att handla, vi tycker om möllan här finns mat från all världens kök, liv och rörelse . Vi försöker handla på ica söder för det sägs att det ska vara den billigaste mataffären att handla i. När vi kommit fram till korsningen säger min kära sambo "Vi går till den nya polska affären och handlar lite" Jag blev glatt överraskad av förslaget, måste vara vårt besök i Krakow för ett år sedan som väckte lusten i honom efter polsk mat igen. I alla fall vi traskar in och jag känner igen lukten, det doftar lufttorkat kött precis som när man var liten. I radion spelas polsk musik trallalaaaa.Helt plötsligt förvandlas jag till en polack, jag börjar titta runt efter allt sådant som mamma hade i kylen när jag var liten. Inlagda gurkor, sallader och Bigos såklart (surkål, kött och korv blandat). Jag pratar med killen som jobbar i affären och frågar om den är god? "ja säger han på polska". Sen hör jag Herr Engman tjuta till: Zapikanka!!! Det är en känd polsk maträtt som smakar nästan som pizza men ändå annorlunda. Ser att han hugger två stycken från frysdisken. Sen går vi till charken och köper cabanosse (en smal och rökt korv).  Jag pratar svenska i början men avslutar med ett "tack så mycket" på den bästa polskan jag bara kan. Vi står i kön och säger till min sambo: Fan vad sur hon är i kassan, typisk polskt. Jag tänker att det är nog sedan kommunismen, eller att hon har en alkoholist till man eller att hon har hemlängtan?. Hon säger: 120 kronor tack. Jag drar fram mitt kort och betalar "billigt tänker jag" sen går vi. Medan jag går så början den arga kassörskan prata polska med kunden efter mig: Va fan, varför pratade hon inte polska med mig för? Polacker tycker att jag ser svensk ut men svenskar tycker att jag ser polsk ut säger jag högt, herr Engman nickar och håller med. Han vågar inget annat. Nu är jag sur för att hon inte fattade att jag faktiskt är halv polska, går runt och buttrar för mig själv ett tag, går in på ica och tänker "fan vad svenska butiker är fräscha"



Se hela bilden Zapikanka



 Middag igår



Lite fakta om Möllan...

Fil:Möllevångstorget in Malmö, Sweden.jpg


Möllevången, eller i folkmun Möllan, känd stadsdel i Malmö kring Möllevångstorget och Folkets Park. Möllevången räknas numera officiellt som ett delområde inom stadsdelen Södra Innerstaden. Namnet är skapat av skånska dialektord och betyder "Kvarnåkern".

Möllevången är bl.a. känt för sin etniska mångfald beträffande mat och affärer samt sin subkulturella prägel. Skådespelaren Nils Poppe föddes här. På Möllevången bor idag många politiskt aktiva ungdomar. Caféet Glassfabriken finns här, och det är förutom ett café också en ideell förening som, enligt dem själva, strävar efter "ett demokratiskt, jämställt, ekologiskt och ekonomiskt jämlikt samhälle".

Källa: http://sv.wikipedia.org/

Fil:Arbetets ära, Möllevångstorget.jpg

Fil:Butik, Möllevången, Malmö.jpg


Kommentarer
Postat av: Mathias

Haha, bara en halvpolska kan skriva så roligt :)

2010-01-14 @ 17:15:47
Postat av: Annika Margareta Sriwanna

Haha jag skrattar högt :D

2010-01-14 @ 20:47:56
URL: http://sriwanna.blogg.se/
Postat av: Linda

tack för skrattet...

2010-01-14 @ 22:26:24
Postat av: Milla

Knäppis hahaha....jag tänker likadant hihi :)

2010-01-26 @ 19:02:47
Postat av: Milla

Knäppis hahaha....jag tänker likadant hihi :)

2010-01-26 @ 19:03:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0